Zalety i wady franczyzy- czy warto wchodzić w ten biznes?

Wielu młodych ludzi chcących otworzyć własny, dobrze prosperujący biznes zastanawia się nad opcją franczyzy, która staje się coraz bardziej popularna. Marzenia o własnej firmie i jej dużych dochodach często przysłania nam prawdziwy obraz naszych możliwości.

Każdy biznes ma swoje zalety i wady, nawet franczyza, której popularność wynika ze względnie łatwego prowadzenia. Nie jest to jednak dla każdego, dlatego warto głębiej zastanowić się nad tym zagadnieniem, zanim podejmiemy decyzję. Czym jest franczyza i jakie są jej plusy i minusy?

Kilka słów o tym, czym tak naprawdę jest franczyza

Franczyza w najprostszym tego słowa znaczeniu to nic innego jak prowadzenie własnej działalności pod szyldem większego przedsiębiorstwa. Doskonałym przykładem franczyzy jest McDonald’s, sieć restauracji fast food. Przedsiębiorca prowadzi taki zakład jak własny, jednak musi dzielić się przychodami z firmą, która tej franczyzy mu udzieliła. Dla jednych jest to rozwiązanie idealne, gdy nie mają pomysłu na własny biznes, lub ryzyko założenia firmy jest zbyt wielkie, ponieważ znana marka pod szyldem której będą pracować, w założeniu ma przynosić zyski dzięki jej prestiżowi i rozpoznawalności.

katalog franczyz

Dużą zaletą franczyzy jest zatem względne bezpieczeństwo prowadzenia działalności, której dobre zarządzanie może przynieść naprawdę świetne zyski. Ponadto jednym z założeniem franczyzy jest to, że jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna swoją działalność pod szyldem danej marki, to jej właściciel nie udziela franczyzy kolejnemu przedsiębiorcy znajdującego się w okolicy, by dać możliwość rozwoju danej placówce, oraz by przynosiła jak największe przychody. Istnieje zatem duża szansa, że prowadzenie biznesu w taki sposób przyniesie nam naprawdę spore przychody ze względu na pewnego rodzaju „monopol” na daną markę która jest jedyna w okolicy, szczególnie jeśli produkt lub usługa budzi szczególne zainteresowanie.

Wady systemu franczyzy – czy warto?

Franczyza jak każdy biznes ma swoje zalety, ale i wady, zależnie od punktu widzenia przedsiębiorcy. Jedną z największych wad jest brak możliwości wdrażania własnych pomysłów innowacji i rozwoju firmy, bez wcześniejszej zgody franczyzodawcy. Ponadto by w ogóle rozpocząć działalność w ramach franczyzy, często należy ponieść wysokie koszty wstępne, które nie zagwarantują nam bynajmniej sukcesu w prowadzeniu placówki. Wszelkie odgórnie narzucone normy, np. wygląd danej placówki czy stroje pracowników również muszą być przestrzegane, nie ma tu miejsca na własne pomysły i ulepszanie.

Kolejną wadą franczyzy jest pełna odpowiedzialność za wszelkie opłaty skarbowe, podatki itp. W razie jakichkolwiek kłopotów finansowych problem ma zarówno franczyzobiorca, jak i franczyzodawca. Jednak zalety takiego układu to przede wszystkim niskie koszty za reklamę, ponieważ zwykle marka jest już dobrze znana i często wybierana przez konsumenta, ponadto franczyzodawca zwykle oferuje specjalne szkolenia i kursy dla pracowników nowo powstałej placówki franczyzobiorcy, by pomóc im rozwijać działalność placówki.

Każda forma prowadzenia działalności ma swoje zalety i wady, jednak najważniejsze jest to, by przemyśleć swoją decyzję i wybrać to, na co jesteśmy gotowi i w jakim sektorze biznesowym chcemy działać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *